Gratis verzending boven €50 (NL) of €75 (BE)

Zo slaap je beter binnen één week

Meer dan 20% van de Nederlanders heeft slaapproblemen en zo’n 60% slaapt structureel te weinig en voelt zich daardoor niet goed. Je bent dus lang niet de enige als je ertegen op ziet om ’s avonds naar bed te gaan. Hoe kun je er voor zorgen dat je beter in slaap kunt vallen en goed blijft doorslapen? Lees snel deze 5 tips waardoor je binnen één week beter slaapt.

Tip 1: Zorg voor ritme

Je lichaam heeft een biologische klok en hoewel deze bij iedereen door dezelfde zaken getriggerd wordt, werkt deze klok wel bij iedereen anders. Het is dus belangrijk om uit te zoeken wat voor jou werkt. Ben je een ochtend- of een avondmens? Als je weet rond welk tijdstip je van nature slaperig wordt, is het goed om je slaaproutine daarop af te stemmen. Word je rond negen uur ’s avonds al moe? Ga dan naar bed en ga jezelf niet dwingen om op te blijven. Doe je dat wel, dan is de kans groot dat je pas naar bed gaat als je over je slaap heen bent en dan wordt het lastig om alsnog de slaap te vatten. Hetzelfde geldt voor als je een nachtdier bent. Ga dus niet om negen uur in bed liggen, als je biologische klok pas om twaalf uur afloopt. Zoek welk tijdstip bij jou past en ga vervolgens een week rond deze tijd naar bed. Je zult zien dat wanneer je een ritme creëert dat bij je biologische klok past, in slaap vallen een stuk eenvoudiger wordt.

Tip 2: Voldoende beweging

Heb je een beroep waarbij je de hele dag stilzit en ga je ook met de auto naar je werk? Of werk je thuis? Zorg er dan voor dat je toch in beweging komt, of het nu voor je werk is, na je werk of tijdens de lunchpauze. Je hoeft echt niet per se naar de sportschool, wandelen is al voldoende en erg gezond. Doe dit elke dag minimaal twintig minuten tot een uur. Door genoeg te bewegen, komt je lichaam in balans en is de kans dat je ’s avonds de slaap kan vatten een stuk groter. Het is namelijk niet gezond om alleen maar mentaal bezig te zijn en lichamelijk niks te ondernemen. De kans is dan groot dat je brein overprikkeld raakt en ook ’s nachts actief blijft, waardoor het erg lastig wordt om in slaap te vallen en lekker door te slapen. 

Tip 3: Let op met wat je eet en drinkt

Met een volle maag gaan slapen is geen succes. Zorg er daarom voor dat je tot zo’n drie uur voordat je naar bed gaat niks meer eet. Hierdoor komt je lichaam al wat meer tot rust en is de kans op een succesvolle nacht groter. Let ook op je eventuele alcoholgebruik. Veel mensen drinken alcohol om de slaap te vatten, maar dit is een misverstand. Misschien val je er wel door in slaap, maar je wordt door alcohol weer snel wakker en het zorgt ervoor dat je onrustig slaapt. Een slechte nachtrust is vrijwel gegarandeerd. Hetzelfde geldt voor nicotine en drugs. Ga dus niet roken of blowen om relaxed te worden. Je nachtrust zal er niet door verbeteren. Ook onschuldigere middelen kunnen je van de slaap beroven, denk hierbij aan cafeïne houdende middelen zoals koffie, cola of energiedrankjes. Probeer deze te vermijden als je slaapproblemen hebt en drink ze al helemaal niet vlak voor je naar bed gaat.

Tip 4: Ontspan

Het lijkt een onmogelijke dooddoener: ga ontspannen slapen. Toch maakt dit in slaap vallen een stuk eenvoudiger. Door niet urenlang tv te kijken of op je telefoon te scrollen voordat je naar bed gaat, zorg je ervoor dat je brein niet vol prikkels zit als je gaat slapen. Kies dus voor andere activiteiten in de avond, lees bijvoorbeeld een boek of ga in bad. Misschien heb je wel een andere hobby waarbij je geen beeldscherm nodig hebt. Ga hier dan vooral mee aan de slag voor je naar bed gaat. Een avondwandeling is helemaal ideaal en zorgt ervoor dat je waarschijnlijk veel prettiger gaat slapen en ontspannen de nacht in gaat.

Tip 5: Creëer een fijne slaapomgeving

Misschien houd je je aan alle bovenstaande tips, maar kun je toch niet slapen. Heb je al eens kritisch gekeken naar je slaapkamer? Misschien gebruik je de slaapkamer ook als werkkamer en merk je dat dat een negatief effect teweegbrengt. Zorg ervoor dat er in je slaapkamer weinig tot geen prikkels zijn die je van je nachtrust kunnen beroven. Ook kan het zijn dat je een ideale slaapkamer hebt, maar slecht de slaap kunt vatten omdat je elke nacht last krijgt van je luchtwegen. Wellicht heb je dan te maken met een allergie die je van je slaap houdt. In dergelijke gevallen is het verstandig om eens te investeren in hypo-allergeen beddengoed van bamboe en om ervoor te zorgen dat je goed ventileert. Gegarandeerd dat dan je nachtrust verbetert!

Item toegevoegd aan winkelwagen.
0 items - 0,00